Dimitri Nashid Khali, oprichter en eigenaar van de Time to Speak Group, had nooit het doel om ondernemer te worden. Tot vandaag de dag voelt hij zich niet echt ‘ondernemer’. ‘Ik vind het leuk om dingen te doen die bij mij passen, kansen te pakken en iets op te bouwen. Toevallig is dat voor mezelf, mijn onderneming, maar dat had ook bij een andere organisatie gekund’, vertelt Dimitri. Toch is het harde werken hem wel met de paplepel ingegoten. Zijn moeder had een eigen bedrijf en zijn vader was een echte carrièretijger.  

Stappen in het ondernemerschap 

In 2007 werkte Dimitri op zeventienjarige leeftijd naast zijn studie in de evenemententechniek. Al snel merkte hij dat de aanpak van techniek op evenementen anders kon. ‘Voor mijn gevoel kon het beter en met die gedachte ontstond mijn eerste bedrijf: SEM productions. Na het afronden van mijn studie, stond het bedrijf al aardig.’ Het bedrijf van Dimitri was toen al gevestigd in het pand aan de Eekhorstweg in Meppel, waar het bedrijf vandaag de dag nog steeds zit maar inmiddels behoorlijk is uitgebreid. ‘Toen ik mijn bachelor Technische Bedrijfskunde had gehaald, stond ik voor een keuze: stoppen met het bedrijf en een baan zoeken of doorgaan met ondernemen? Die beslissing was niet moeilijk. Ik wilde doorgaan met ondernemen!’ De jaren die volgden gingen snel en het bedrijf groeide. Dimitri fuseerde met Bert Bouwknegt tot het nieuwe SEM productions, begon met een stagiair, nam daarna medewerker na medewerker aan en had in 2019 twaalf medewerkers in dienst. 

Oprichting Time to Speak 

Naast alleen de focus op techniek van evenementen, had Dimitri ook het doel om evenementen te produceren. Meedenken met klanten in de hele organisatie van een evenement zag Dimitri als nieuwe uitdaging. ‘In coronatijd ontstond een intensieve samenwerking tussen SEM productions en Time Star Media, het bedrijf van Wouter Taal. Samen richtten we een nieuw bedrijf op: Time to Speak. Al snel werd dit een bedrijvengroep, de Time to Speak Group. Hier hangen de volgende bedrijven als merk en bv’s onder: SEM productions, Time to Speak en Time Star Media. Onder Time to Speak valt ook onze Studio2 als eventlocatie en daarnaast hebben we ook een platform voor online ledenvergaderingen genaamd Online-ALV. Met dit platform hebben we in coronatijd zo’n 3000 online ledenvergaderingen mogen faciliteren. Dat was de grote motor van het succes dat we hadden in coronatijd’, vertelt Dimitri. 

Uitdagende projecten 

Tussen de bedrijven wordt onderling veel samengewerkt. SEM productions richt zich op de technische kant van evenementen zoals het afstemmen van licht, geluid en video. Time Star Media maakt veel content in de vorm van (bedrijfs)video’s, videoverslagen, commercials en podcasts. Time to Speak brengt dit samen en verzorgt de hele organisatie van evenementen als producent. ‘We voelen ons allemaal Time to Speak. Onze mensen maken dan ook Time to Speak. We steunen elkaar en helpen elkaar met uitdagende projecten. Binnen de Time to Speak Group werken we vrijwel altijd in projectteams. Dit werkt goed en maakt dat we gave en indrukwekkende projecten kunnen neerzetten’, vertelt Dimitri enthousiast.  

Een voorbeeld van een gaaf evenement vond onlangs plaats. Het bedrijf uit Meppel kreeg de kans om het Groenlinks-PVDA congres te organiseren en produceren in Ahoy Rotterdam. Dimitri: ‘In zeven weken tijd bereidden we dit event voor. In 48 uur vulden we de zaal, draaiden we de show en haalden we de zaal weer leeg. Dit was intensief. Er gingen vier trailers aan materiaal de zaal in en er waren vanuit ons 35 mensen aan het werk in drie shifts.  

Klaarstomen Duitse markt 

Dimitri: ‘Met het succes van het platform Online-ALV ontstond in coronatijd de ambitie om hiermee de Duitse markt te betreden. De Duitse markt was voor ons een nieuwe markt. Maar zonder hulp dit platform uitrollen, was best een grote stap. Daarom vroegen we Kennispoort om hulp. Samen met Han Smidt, adviseur internationalisering, liepen we een traject door om Online-ALV klaar te stomen voor de Duitse markt. Uiteindelijk is dit met hulp van Han gelukt.’ Een ondernemer op gang helpen met een specifieke vraag is volgens Dimitri heel waardevol. ‘Als ondernemer ben je vrij snel geneigd om alles zelf uit te zoeken. Het is prettig als je met iemand kan sparren of een zetje in de juiste richting krijgt. Regelmatig spar ik met Kennispoort en daaruit ontstaan nieuwe ideeën’, vertelt Dimitri met een glimlach.  

Wil je hulp bij internationaal ondernemen?

Wil je net als Dimitri stappen zetten in internationaal ondernemen? Neem dan contact op met Kennispoort! Vul hier het contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Neem contact op

We nemen graag contact met je op

Laat hieronder je gegevens achter en wij bellen je terug

  • Velden met een * zijn verplicht om in te vullen.