Al 46 jaar levert Rondal als zuster van Royal Huisman een unieke bijdrage aan de wereld van de superzeiljachten en supermotorjachten. Het bedrijf uit Vollenhove ontwerpt, ontwikkelt en bouwt onder andere eersteklas en op maat gemaakte masten, gieken, lieren, luiken en windbreaks. Managing director Harald Lubbinge realiseert zich maar al te goed dat het bedrijf zich onderscheidt door haar innovatieve oplossingen. Maar nu wil hij een nieuwe stap zetten om het bedrijf te laten groeien. Als het ons lukt om onze maatwerkinnovaties uit te werken tot seriematige producten en modules, krijgt het bedrijf een geweldige boost.  

Ja, managing director Harald Lubbinge kan zeilen en ja, er ligt een bootje bij zijn huis in Giethoorn. Maar deze valt in het niet bij de superzeiljachten en supermotorboten waarvoor Rondal onderdelen produceert. ‘Vooral de superzeiljachten hebben vaak een lengte van minimaal 40 meter en kosten per meter vaak meer dan een miljoen euro. Dan mag je met recht spreken van een nichemarkt.’ Inmiddels is het alweer 46 jaar geleden dat Rondal als zuster en onderdelenleverancier van superjachtbouwer Royal Huisman is opgericht. ‘In al die jaren is er veel veranderd, maar de uitdaging blijft hetzelfde’, aldus Harald. ‘Onze afnemers vragen telkens weer om eersteklas maatwerk voor hun unieke jachten. De onderdelen moeten lichter, langer, sterker, kleiner of juist groter zijn. En daarom moeten wij continu blijven innoveren.’

Ontwerpen, ontwikkelen en bouwen

In dat ontwerpen, ontwikkelen, bouwen én continu innoveren ligt nou precies de kracht van Rondal, zo vertelt Harald. ‘We beschikken, samen met Royal Huisman, over een innovatieteam. Onze vakmensen hebben de kennis en ervaring om bijvoorbeeld een mast van 70 meter uit één stuk te maken. We zijn experts op het gebied van composiet, een superlicht en supersterk materiaal dat we vaak gebruiken in onze producten. Op basis van de vraag van de klant kunnen we zelf het gewenste product ontwerpen, ontwikkelen en uiteindelijk bouwen. Dat zijn allemaal pluspunten waarmee we als bedrijf winstgevend zijn en een gezonde marge realiseren, maar dat gaat niet per se heel makkelijk. Alle producten die wij maken zijn uniek en kosten veel tijd en arbeid en ze vragen vaak om innovatieve oplossingen. Ik zoek naar manieren om onze maatwerkproducten daar waar mogelijk uit te werken tot seriematige producten en modules.’

Lichtere, kleinere én sterkere lieren

Als voorbeeld noemt Harald de unieke lieren die Rondal op dit moment bouwt. ‘De zwaarste lier in het portfolio kan maximaal 24 ton trekken. Op dit moment wordt een lier ontwikkeld met een trekkracht van bijna 50 ton, speciaal voor een superzeiljacht met een ongekend lange mast en ongekend grote zeilen. Door innovaties in de constructie van de lieren en door toepassing van een carbon drum zijn de lieren niet alleen 40 procent lichter geworden, maar hebben ze ook een veel kleinere bouwhoogte dan voorheen. Omdat deze lieren onderdeks worden geplaatst, kan hierdoor de kajuithoogte worden vergroot. Dat zijn grote voordelen in de zeilsport.’

Rondal lier

Nieuwe toepassingen bieden kansen

Een tijdje geleden kreeg Harald een interessante vraag van mogelijke klant. ‘Hij vroeg of we onze krachtige lieren niet kunnen inzetten om een motorjacht van boven de 100 meter lengte aan te meren. Normaal gebeurt dit met een lier op het dek en dat vraagt om het nodige handwerk. Wij onderzoeken nu hoe we onze lieren onderdeks op motorjachten kunnen plaatsen, zodat het aanmeren volautomatisch plaats kan vinden. Lukt het ons om dit idee goed uit te werken, dan kunnen we ons nog jaren lang onderscheiden van onze concurrenten.’

Het module-model van Scania 

Harald vindt het prachtig dat het bedrijf volop bezig is met innovaties, maar zoals gezegd zoekt hij ook naar manieren om meer seriematige producten en modules te ontwikkelen. ‘Een aantal jaren geleden was ik op bezoek bij Scania. Het was indrukwekkend om ze zien hoe het bedrijf standaard modules inzet om de vrachtwagens te bouwen, maar toch maatwerk levert door bijvoorbeeld een andere neus, cabine of andere banden toe te voegen. Voor onze werkzaamheden gaat dit voorbeeld nu te ver, maar ik wil wel kijken of en hoe we onze productie van bijvoorbeeld lieren en luiken kunnen standaardiseren en/of modulariseren. Neem bijvoorbeeld onze nieuwe lieren. We bieden de keuze uit elektrische of hydraulische aandrijving, aluminium of composiet. Daarnaast kunnen we bepaalde afmetingen en trekkracht als standaard uitvoeringsnorm aanbieden. Op die manier plaatsen we verschillende modules op de plank die we in verschillende samenstellingen kunnen samenvoegen om een nieuw product te ontwikkelen.

Ontwikkeling van duurzame voortstuwingssystemen 

Op dit moment heeft Rondal zo’n 65 medewerkers in dienst en bedraagt de omzet ongeveer 15 miljoen euro per jaar. Wat Harald betreft groeit het bedrijf in vijf jaar tijd naar circa 150 medewerkers en een jaarlijkse omzet van 50 miljoen euro. ‘Dit willen we realiseren door onze innovatieve maatwerkproducten uit te werken tot seriematige producten en modules. Ook kijken we naar duurzame oplossingen, zoals de stroomvoorziening op de superjachten. Daarnaast onderzoeken we de mogelijkheden van verschillende wind-ondersteunende voortstuwingssystemen voor grote vrachtschepen, zodat minder milieuvervuilende stookolie nodig is.’

Verder investeren in innoveren 

Het is bijvoorbeeld een optie om zeilen op vrachtschepen te monteren die worden gehesen wanneer de schepen voor de wind varen, zo vertelt Harald. ‘Daarnaast zijn we bezig met een inspirerend project waarbij we zeilen van composiet inzetten om de schepen voort te stuwen, zodat onze opdrachtgevers kunnen voldoen aan te verwachten toekomstige milieueisen. Het is echt prachtig om als bedrijf dag in dag uit met deze innovaties bezig te zijn. Als het ons lukt om in vijf jaar tijd een mooie groei waar te maken, wil ik nog meer investeren in nieuwe ontwikkelingen in de wereld van de superjachten. Want naast ontwerpen, ontwikkelen en bouwen van superjachtonderdelen is en blijft continu innoveren zoals gezegd de onderscheidende kracht van Rondal.’

Lier Rondal

Wil jij ook innoveren? 

Ben je geïnspireerd door het verhaal van Harald Lubbinge en wil je binnen jouw bedrijf innovatieve stappen zetten? Dan kan Kennispoort Regio Zwolle je helpen! Vul hier het contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op. 

Tekst: Theo Smits

We nemen graag contact met je op

Laat hieronder je gegevens achter en wij bellen je terug

  • Velden met een * zijn verplicht om in te vullen.