Het motto van familiebedrijf Vogelzang Dakelementen is ‘onze precisie is uw rendement’, dit is ook waar het bedrijf zich in onderscheidt. ‘Onze onderneming blijft voortdurend in ontwikkeling en dit zie je terug in ons vakmanschap’, deelt Jos Vogelzang trots. Hij zit midden in de overname van Vogelzang Dakelementen dat nu nog in handen is van zijn ouders en oom en tante. Jos is trots op waar het bedrijf nu staat en wil graag nog verder groeien. Wat Vogelzang Dakelementen doet? ‘We maken en leveren prefab dakelementen met daarbij dakkapellen, dakgoten en binnenwanden. We willen groeien naar het opleveren van de gehele zolderverdieping.’    

Van sportopleiding naar overname familiebedrijf   

Vroeger was het altijd de vraag of Jos timmerman of sportman werd. De voorkeur ging in eerste instantie uit naar timmerman. Jos volgde verschillende opleidingen, maar kwam uiteindelijk tot de conclusie dat zijn passie toch niet bij timmeren lag. Hij koos ervoor om de sportwereld in te duiken en studeerde hbo sport, gezondheid en management, om vervolgens als zzp’er aan de slag te gaan. ‘In het laatste jaar van mijn studie aan de Hanzehogeschool in Groningen was ik ‘Green Ambassador’. Dat betekende dat ik mee mocht denken over hoe we studenten en medewerkers mee konden nemen op het gebied van duurzaamheid binnen de hogeschool. Ik ging duurzaamheid toen echt als passie zien’, vertelt Jos. Toen het moment aanbrak dat Jos’ familie richting pensioen ging, kreeg hij de vraag of hij een rol wilde spelen binnen Vogelzang Dakelementen. Jos: ‘Ik wist het vrij snel en antwoordde met een ‘ja’.’  

Bedrijfsovername

Nu Vogelzang Dakelementen bezig is met de bedrijfsovername, kijken Jos en zijn familie naar ondersteuningsmogelijkheden. Om stappen te zetten, vroegen ze een subsidie aan. Het bedrijf is bezig met het verbeteren van de visie en strategie en streeft ernaar om de overname zo goed mogelijk te laten verlopen. Zo deed Vogelzang Dakelementen ook mee aan het programma Family Next van de provincie Overijssel. Jos maakte kennis met andere bedrijven die zich bezighouden met dezelfde uitdaging. ‘Het mooie is dat iedereen weer een andere blik heeft op bepaalde vraagstukken en op een andere manier naar de toekomst kijkt. De oude generatie en nieuwe generatie komen bij elkaar en samen kom je eigenlijk altijd op een goede oplossing uit’, deelt Jos.   

Spiegel voor de organisatie  

Vogelzang Dakelementen is constant bezig met innovatie. Het bedrijf zit midden in een grote digitaliseringsslag. Jos kwam in aanraking met het EDIH (Europese Digitale Innovatie Hubs)-assessment via Stendert de Vries, programmamanager bij Kennispoort Regio Zwolle. Met het EDIH-assessment van BOOST krijgt een onderneming inzicht in de huidige situatie van het bedrijf en waar een ondernemer op het vlak van digitalisering naartoe wil. ‘Ik ben erg blij met het EDIH-assessment! Het was een mooie spiegel voor onze onderneming. De uitkomsten van het assessment waren positief. Toen ik met mijn collega’s terugkeek op het moment waarop we een doel stelden op bedrijfsniveau, zagen wij dat dit niveau wel degelijk bereikt wordt. Daarnaast gaf het EDIH-assessment veel inzicht in kansen en mogelijkheden om nog verder te groeien. Denk bijvoorbeeld aan de toekomstige oplevering van een gehele bovenverdieping’, vertelt Jos tevreden.    

Duurzaam ondernemen   

Jos houdt vast aan zijn passie voor duurzaamheid, dit doen ze bij Vogelzang Dakelementen door het gebruik van circulaire en biologische materialen. ‘Het hout dat we gebruiken voor de producten, zetten we zo duurzaam mogelijk in. We beschikken over een eigen zagerij waar alle bewerkingen van het hout gedaan worden. We kopen niet alleen het hout, maar de gehele boom en gebruiken die ook volledig. Een mooi duurzaam proces en een goede manier om de kwaliteit hoog te houden’, vertelt Jos enthousiast.    

Inspiratiereis leidt tot waardevolle gesprekken    

De ondernemer uit Dedemsvaart maakte deel uit van de tweedaagse inspiratiereis van Kennispoort naar Nordrhein-Westfalen. Jos: ‘De reis vond ik erg leuk. Het feit dat de reis gericht was op familiebedrijven wekte vooraf mijn interesse. Tijdens de reis raakte ik geïnspireerd door het feit dat binnen de bezochte familiebedrijven elke generatie een unieke toevoeging geeft aan het bedrijf. Ook binnen de groep van de reis was dit zo. Ik vond het mooi om te horen hoe wij als ondernemers binnen een familiebedrijf dingen hetzelfde aanpakken. Wie ziet welke kansen? En welke uitdagingen heb je in je product, als je kijkt naar de nieuwe regelgeving die ons wordt opgelegd. Het moet allemaal duurzamer, sneller en efficiënter en juist de meerwaarde van gesprekken over die onderwerpen in de bus of tijdens het eten zijn mij bijgebleven.’ Tijdens de inspiratiereis kwam Jos in contact met Marc Hakvoort, die ook binnen zijn bedrijf Hak4t werkt aan een grote digitaliseringslag. ‘Onlangs hebben we samen hierover gespard. Tijdens deze gesprekken merk ik dat je elkaar kan aanvullen, helpen en van elkaar kan leren’, vertelt Jos.     

Wil jij ook aan de slag met digitaliseren?

Heb je net als Jos interesse in een EDIH-assessment? Neem dan contact op met Kennispoort! Vul hier het contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

EDIH Boost Robotics

EDIH Boost Robotics ondersteunt bedrijven uit Gelderland en Overijssel bij het verbeteren van bedrijfs/productieprocessen, producten of diensten met behulp van digitale technologieën. EDIH wordt medegefinancierd door de Europese Unie.

 

 

We nemen graag contact met je op

Laat hieronder je gegevens achter en wij bellen je terug

  • Velden met een * zijn verplicht om in te vullen.