Uit onderzoek blijkt dat 4 op de 10 65-plussers in Nederland ondervoed zijn. Het gevolg is dat ze minder energie hebben. Minder mobiel zijn. Een grotere kans hebben om ziek te worden en te vallen. En minder snel herstellen. Daarom start Erik Altena op 1 januari 2021 met Daily Nutrition, het Zwolse bedrijf dat voedzame producten ontwikkelt die bijdragen aan een goede gezondheid. Hij vraagt of Kennispoort Regio Zwolle wil meedenken over het totaalconcept. ‘Als onervaren startup heb ik behoefte aan een onafhankelijke procesbewaker.’

‘Oud worden is alleen leuk als je fit en gezond bent. En helaas is dat lang niet bij iedereen het geval.’ Aan zijn keukentafel vat Erik Altena (43 jaar) in deze twee korte zinnen samen hoe zijn idee voor Daily Nutrition is ontstaan. ‘De afgelopen zestien jaar heb ik vanuit diverse functies voor internationale voedselproducenten de wereld rondgereisd en ouderen gesproken. Ze vertellen allemaal hetzelfde. Ja, ze willen graag oud worden, maar dan wel op een gezonde en vitale manier. Gek genoeg krijgen 65-plussers bij fysieke tegenslag vaak direct medicijnen voorgeschreven, terwijl ik vanuit mijn achtergrond en uit onderzoek weet dat gezonde voeding juist een belangrijke bijdrage kan leveren aan de kwaliteit van leven. Daarom heb ik een concept bedacht voor een assortiment van eiwit- en energierijke voedingsproducten dat geldt als aanvulling op de drie hoofdmaaltijden en waarmee 65-plussers goed kunnen blijven functioneren.’

Daily Nutrition laptop en producten

Eerlijk en oprecht klankbord

In de periode dat Erik zijn idee voor Daily Nutrition uitwerkt, merkt hij dat hij als zelfverklaarde “nuchtere oosterling” behoefte heeft aan een eerlijke en oprechte sparringpartner buiten zijn kennissenkring. ‘Als startende ondernemer ben ik soms onzeker over mijn concept. Ben ik wel op de goede weg? Zie ik niet iets over het hoofd? Waar vind ik die gewenste financiële investeerder? En welke producten zijn het meest geschikt voor mijn assortiment? Daarom klopte ik in oktober 2020 op advies van een connectie aan bij Kennispoort. Kort daarop deel ik het verhaal achter mijn idee met innovatieadviseur Ynte van der Meer en zijn collega Jacqueline Kuiper, innovatieadviseur Food bij Kennispoort. Het mooie is dat zowel Ynte als Jacqueline meteen begrijpen waar ik als startende ondernemer tegenaan loop en direct feedback geven waar ik mee verder kan. Ze zijn net als ik hard op inhoud en zacht op de persoon. Ze stemmen in om het proces richting de introductie van mijn voedingsrijke producten stap voor stap te bewaken, zodat ik de markt straks goed voorbereid kan betreden.’

Verhelderende “so what?”-vragen

Allereerst nemen Ynte en Jacqueline samen met Erik zijn businessplan door. ‘Hun zogeheten “so what?”-vragen zijn inhoudelijk kritisch en werken daardoor heel verhelderend. Waarom wil ik dit bedrijf oprichten? Hoe vertel ik het verhaal achter mijn bedrijf aan de buitenwereld? Hoe moet het financiële plaatje eruit komen te zien? Hoe positioneer ik Daily Nutrition in de markt? Maar ook, hoe moet de verpakking van mijn producten eruit komen te zien? Omdat ik gedwongen word over deze vragen na te denken, worden mijn businessplan én het concept achter mijn bedrijf krachtiger en realistischer. En dat is precies waar ik als startup behoefte aan heb.’

Meedenken vanuit het netwerk

Waar mogelijk putten Ynte en Jacqueline uit hun eigen kennis en ervaring en die van collega’s om Erik aan de antwoorden op de “so what?”-vragen te helpen. En zijn er gebieden waar Kennispoort niet genoeg vanaf weet, dan wordt er een beroep gedaan op het uitgebreide netwerk rondom de organisatie. ‘Ik ben bijvoorbeeld in contact gebracht met diëtiste Daniëlle Westerman. Zij denkt samen met mij mee over de gewenste voedingsrijke producten voor mijn assortiment, over manieren waarop we de recepten van deze producten kunnen verbeteren én over de wijze waarop we richting de doelgroep kunnen communiceren over de preventieve werking van deze producten. Daarbij spelen de verpakkingen natuurlijk ook een grote rol. Daarom vind ik het super dat dankzij Kennispoort een groep studenten van het Cibap ter inspiratie vier ontwerpen maakte waarvan ik elementen doorvoerde in de uiteindelijke verpakkingen.’

Daily Nutrition producten

Uiterst nuttige contacten

Naast de diëtiste en het Cibap bracht Kennispoort Erik met nog veel meer nuttige partijen in contact. ‘Deloitte helpt mij met het opzetten van een superscherpe financiële analyse, inclusief helder verdienmodel en tips hoe ik beslissingsbevoegd blijf in relatie tot mijn informal investor(s). Een zestal studenten Commerciële Economie en Communicatie van hogeschool Windesheim gaan komend semester een marketing- en communicatieplan voor Daily Nutrition schrijven. Samen met Landstede kijk ik hoe mijn bedrijf mogelijk een rol kan spelen in het Vitaliteitsprogramma van deze kennisinstelling. Ynte bracht me in contact met Vitaal Vechtdal, een organisatie die zich inzet voor een gezonde en actieve regio. En wij zijn nu bezig om een lijntje te leggen naar een grote zorgorganisatie die in de toekomst hopelijk mijn producten af gaat nemen om zo hun cliënten vitaler en weerbaarder te maken.’

Klaar voor de start

Vijf maanden na de eerste kennismaking met Ynte en Jacqueline staat Erik in de startblokken en is er een start gemaakt in het benaderen van potentiële afnemers. ‘Al met al is het best snel gegaan. Mede dankzij de vele regelmatige contactmomenten met Ynte en Jacqueline staan mijn businessplan en concept als een huis, is de website live en zijn de eerste drie producten en de verpakkingen klaar. Kortom, Daily Nutrition is klaar om de markt te bestormen met voedingsrijke producten voor 65-plussers. De afgelopen maanden werkte ik als startup harder dan de 20 jaar ervoor in dienst, maar ik weet waar ik het voor doe. Ik ben tevreden als ik een steentje bij kan dragen aan de gezondheid en vitaliteit van onze ouderen, het assortiment gestaag uit kan breiden en als Daily Nutrition een vaste speler wordt in deze markt. En mocht ik in de toekomst opnieuw willen sparren over verdere stappen, dan weet ik dat ik een beroep kan doen op Kennispoort.’

Tekst en fotografie: Theo Smits

Evenementen, cases en nieuws

We nemen graag contact met je op

Laat hieronder je gegevens achter en wij bellen je terug

  • Velden met een * zijn verplicht om in te vullen.