In 1994 startte Wim van de Beld Betech als automatendraaierij in Hoogeveen. Volgend jaar bestaat het bedrijf dertig jaar, een echte mijlpaal. De focus binnen Betech ligt op het hoog volume produceren van precisie draaiwerk en kunststof spuitgietwerk. Automatisering en digitalisering van productie is hierin belangrijk. Betech startte nieuwe bedrijven op en nam verschillende bedrijven over. In 2018 resulteerde dat in zes productielocaties verspreid in Nederland. Destijds zijn de productielocaties samengevoegd naar drie locaties in Hoogeveen, Groningen en Steenwijk. Elke locatie heeft zijn eigen specialisme. ‘In Hoogeveen richten we ons op massadraaiwerk en hoog volume productie van kleine metalen en precisiecomponenten’, vertelt Arjan Schuinder, commercieel directeur Betech. 

In verre mate geautomatiseerd  

Binnen Betech heeft iedereen zijn eigen specialisme. ‘In Nederland hebben we eigenlijk niet zo gek veel concurrentie. Dat komt vooral door ons specialisme in het hoge volume draaiwerk, onze positie in de markt en dat we in verre mate geautomatiseerd zijn. Die mate van automatiseren en vooral slim produceren maakt ons bijzonder ten opzichte van andere bedrijven’, geeft Arjan aan.  

Het slimme produceren leidde ertoe dat Betech de grootste draaiwerkproducent van Nederland is geworden. ‘We denken goed na over hoe je een product zo efficiënt mogelijk kan produceren. Veel verspanende bedrijven kunnen onze producten qua kwaliteit ook maken. Maar zodra de volumes toenemen gaat het er vooral om dat het productieproces onbemand en stabiel is, dat je volledig datagestuurd en geautomatiseerd een product maakt en je productie 24/7 laat doordraaien. Zo blijf je de concurrentie uit lagelonenlanden voor’, vertelt Arjan.  

Afbeelding: Richard Koopman (operationeel directeur), Wim van de Beld (CEO) en Arjan Schuinder (commercieel directeur)

Digitalisering betaalt uit 

De ontwikkelingen rondom digitalisering begonnen voor Betech in 2018. ‘We startten met het testen van software van verschillende leveranciers om informatie uit machines te krijgen. Hiermee kregen we inzichtelijk waar onze bottleneck in het proces zat. Daarna zijn we onze machinedata gaan uitlezen en zetten we een eigen digitaal platform op. Door zoveel mogelijk data te analyseren in ons eigen digitale platform, optimaliseerden we onze processen. Het resultaat hiervan is dat we een groot gedeelte van onze bedrijfsvoering laten afhangen van het digitale platform. We hebben lang gedacht dat we alleen maar geld en energie pompten in digitalisering en er weinig uitkwam. Na vijf jaar non-stop investeren in software, hardware en mensen betaalt het zich uit. We maken minder faal- en verbruikskosten, hebben een duidelijk hogere OEE (Overal Equipment Effectivenes), digitaliseren meer menselijke kennis en het verbruik van onder andere materialen en gereedschappen is sterk geoptimaliseerd. De hele productie-efficiëntie neemt dus toe’, benadrukt Arjan.  

Internationale markt 

Betech werkt voor nieuwe projecten voor minimaal de helft in het buitenland. ‘De focus ligt sterk op: waar willen we zakendoen en waarom? Hierin kijken we goed naar de plek, langetermijnvisie, communicatie van het bedrijf en de toegevoegde waarde van het land. Bedrijven in Noord-Europa denken over het algemeen meer lange termijn. Waardoor ze sneller grote investeringen aangaan die ze over een langere periode willen afschrijven. We worden blij van klanten die voor een langere periode producten in hoog volume bij ons laten maken’, vertelt Arjan.  

Ondernemers inspireren bij Betech 

Onlangs vond er een bijeenkomst met rondleiding bij Betech plaats. Kennispoort Regio Zwolle organiseerde dit evenement in samenwerking met de Koninklijke Metaalunie, Rabobank, Exportclub Noord, Ik Ben Drents Ondernemer en GO4EXPORT. Het doel van de bijeenkomst was kennisdeling en andere ondernemers in de maakindustrie inspireren. Yorick Cramer, sectormanager industrie Rabobank, informeerde ondernemers over het belang van digitalisering in de mondiale economie en trends in de maakindustrie. Bedrijven werken steeds meer met robots en beginnen met de automatisering van hun bedrijf. Waar voorheen de focus op hardware (hoeveelheid productie) lag, ligt deze nu op software (digitalisering). Software treedt steeds meer toe tot het uniek bezit van maakbedrijven. Arjan gaf in zijn presentatie aan hoe belangrijk het is om je als bedrijf te verdiepen in digitalisering. ‘Hoe meer bedrijven stappen zetten in digitalisering, hoe groter het draagvlak is. Dat maakt het makkelijker om in samenwerking met andere bedrijven producten te ontwikkelen in de toekomst.’  

Wil je hulp bij digitaliseren of internationaal ondernemen?

Wil je net als Arjan stappen zetten in digitalisering of internationaal ondernemen? Neem dan contact op met Kennispoort! Vul hier het contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Neem contact op

Evenementen, cases en nieuws

We nemen graag contact met je op

Laat hieronder je gegevens achter en wij bellen je terug

  • Velden met een * zijn verplicht om in te vullen.