Digitaliseren
Innoveren
Ondernemersverhalen

Serious gaming uit Zwolle helpt jong en oud leren

Wil jij ook aan de slag met Digitaliseren

Je gaat aan de slag met digitaliseren of je wil de volgende stap gaan zetten. Zo maak je jouw bedrijfsprocessen nog efficiënter. Je zet bijvoorbeeld Artificial Intelligene (AI) in, je werkt met data, procesautomatisering, robotisering of online marketing en verkoop. Onze adviseurs helpen ondernemers uit Regio Zwolle onafhankelijk en kosteloos bij digitaliseringsvraagstukken. Ze geven je inzicht in kansen en uitdagingen, kijken mee naar jouw businessmodel of brengen je in contact met ons innovatieve netwerk.

Zonder materiaal of reistijd dingen oefenen, leren en beleven. Op een onvergetelijke manier, alsof je in een computerspel zit. Dat is het doel van de virtual reality (VR) ‘games’ die het Zwolse bedrijf VR-Innovations ontwikkelt. Van brandweerlieden tot architecten en van ICT-studenten tot middelbare scholieren – jong en oud leert interactief.

VR‑Innovations wordt in 2017 opgericht door onder meer creative director Kubilay Durmuşoğlu en managing director Robbin Geerlings, op dat moment ICT-studenten aan Hogeschool Windesheim. Het is de periode waarin virtual reality nog in de kinderschoenen staat. Slechts een enkeling kent het. Wie er wel mee bekend is, beschrijft het als ‘zo’n bril waarmee het lijkt alsof je in een achtbaan zit’.

Van game naar zakelijk product

Studenten Kubilay en Robbin hadden in die fase al grote plannen met VR. ‘Wij zagen direct de educatieve en zakelijke mogelijkheden. Je kunt mensen droge stof, die ze normaal uit boeken zouden halen, laten beléven. Een goed voorbeeld daarvan is een beleving die we hebben ontwikkeld voor verpleegkundigen, om hen een delier te laten ervaren.’ Een delier is plotselinge verwardheid, waarbij patiënten vaak dingen zien, horen en ruiken die er niet zijn. ‘Als je dat zelf nooit hebt ervaren, is het moeilijk om je in de patiënt te verplaatsen’, zegt Kubilay. ‘Dankzij onze beleving, die we maakten in opdracht van Santeon (samenwerking tussen zeven topklinische ziekenhuizen), herkennen de verpleegkundigen een delier nu eerder en weten ze beter wat ze in zo’n situatie kunnen doen.’

‘Wij gebruiken de term ‘serious gaming’ voor onze producten’, vertelt Robbin. ‘Voor de VR-ervaringen die wij ontwikkelen voor onze klanten, gebruiken we namelijk dezelfde technieken als die van computerspellen.’

Bedrijven en instellingen komen bij VR-Innovations met grofweg twee doelen: educatie en marketing. We hebben bijvoorbeeld voor een Veiligheidsregio een escaperoom gemaakt. Om te ontsnappen moesten de deelnemers – medewerkers van de Veiligheidsregio – theorie toepassen die essentieel is voor hun werk. Een andere beleving is een dag in het leven van een accountant, in opdracht van accountantskantoor aaff’, vertelt Kubilay. ‘Dat is dan weer promotie, om nieuwe medewerkers aan te trekken.’

Drempels wegnemen met virtueel oefenen

Een productie waar de ondernemers de laatste tijd aan hebben gewerkt is de ‘IT Store Simulator’. ‘Die hebben we ontwikkeld voor Sterk techniek onderwijs Amsterdam (een samenwerkingsverband van verschillende scholen). De game is voor klas 1 en 2 van de vmbo-opleiding ICT. De jongeren van nu weten namelijk niet goed waaruit een computer is opgebouwd. Een moederboard, een grafische kaart – die kennen ze niet, want deze generatie gebruikt geen ‘echte’ computer, maar een mobiel of tablet. Computers vinden ze vaak spannend of eng. Ze beginnen er niet aan’, vertelt Robbin.

‘Bovendien zijn er ook steeds minder ‘ouderwetse’ computers in de omloop, waardoor scholen die niet zomaar kunnen bemachtigen voor lessen. Daarom hebben we een virtuele helpdesk gemaakt. De studenten gaan in de virtuele omgeving aan het werk. Er komt een klant binnen, daar voeren ze een gesprek mee. Vervolgens repareren ze de computer. Stof verwijderen, een grafische kaart vervangen, dat soort dingen’, zegt Robbin.

Hij legt uit hoe de ‘game’ is opgebouwd: ‘We hebben 3 modules gemaakt. Eerst ziet de leerling hoe de computer uit elkaar wordt gehaald. In stap 2 zet de leerling de computer in elkaar, met hulp van een voice-over. Bij stap 3 is de leerling een virtuele klant van dienst, compleet met een gesprek en een reparatie.’

‘Onze VR-oplossingen zijn gebaseerd op game-technologie’

Duurzaam dankzij minder materiaal en minder reizen

VR-Innovations speelt met deze ‘games’ bewust in op verschillende uitdagingen van deze tijd. ‘Materialen en grondstoffen worden schaars. Het is dus duurzaam om zonder fysieke materialen te leren. Met VR komt het alsnog levensecht over’, zegt Kubilay.

‘Daarnaast wordt de wereld steeds kleiner’, vult Robbin aan. ‘Voor de herinrichting van een luchthaven hebben we eens een virtuele bagagehal ontwikkeld. Stakeholders uit allerlei landen konden ieder vanaf hun eigen locatie de virtuele bagagehal betreden en allerlei opstellingen en routes testen. En nog een voordeel van virtuele omgevingen: met één muisklik pas je iets aan en probeer je het uit. Wat gebeurt er als we de bagageband verlengen, wat als we het entreepoortje verplaatsen? Stroomt de mensenmassa dan beter door?’

Ondernemen in het buitenland

Toen Kennispoort Regio Zwolle-adviseur Anne Dannenberg de ondernemers van VR-Innovations bezocht, had ze direct door wat een innovatieve, duurzame, digitale oplossingen de heren samen met hun team ontwikkelen. ‘Zij opperde deelname aan De Innovatieprijs van Regio Zwolle’, zegt Robbin. ‘Dat hebben we gedaan. We eindigden in de top tien. Daarna is Roy van Enkhuijzen, ook  adviseur bij Kennispoort, nog persoonlijk langsgekomen om ons dit te overhandigen’, gebaart hij naar een ingelijste oorkonde bij de entree van zijn kantoor. ‘Ontzettend leuk dat onze manier van innoveren zo wordt gewaardeerd.’

Anne bracht Kubilay en Robbin daarnaast ook in contact met relevante netwerken. ‘Bijvoorbeeld met Digital District Zwolle, een netwerk van bedrijven, onderwijs en professionals op digitaal vlak. En we willen binnenkort eens in gesprek met Kennispoort over internationalisering. We hebben naam in Nederland, maar internationaal willen we meer bekendheid. Onder de naam Crow Group doen we sinds kort mee aan aanvragen voor Europees gesubsidieerde projecten. Dit is een nieuwe stap voor ons bedrijf, dus het kan goed zijn om daar eens over te sparren.’

Tekst: Mirjam van Huet, MCM tekst

Hey ondernemer!

Wil je net als Kubilay en Robbin digitaliseren en innoveren? Neem dan contact op met Kennispoort! Vul hier het contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Andere ondernemersverhalen