Als je innoveert, bedenk je nieuwe ideeën, producten, diensten, methoden of organisatiemodellen en gebruik je deze om iets te verbeteren of te vernieuwen. Onze adviseurs helpen ondernemers uit Regio Zwolle onafhankelijk en kosteloos bij innovatievraagstukken.
Arjan Post en Jouk Wilts van Heroes of Work onderzochten wat de match werkgever-werknemer succesvol maakt. Het blijkt het welzijn van de medewerker, oftewel werkplezier, voldoening en kunnen bijdragen aan de missie van het bedrijf. Op basis van dit inzicht ontwikkelt Heroes of Work nu een matchingmodel. Niet op basis van diploma’s en ‘harde’ eisen, maar op basis van persoonlijkheid.
Jouk: ‘Het werven van medewerkers is van oudsher gebaseerd op een afvinklijst: dit moet je hebben gestudeerd, deze diploma’s moet je hebben en dit moet je kunnen. Als dat allemaal klopt, moet je een x-aantal uren in de week beschikbaar zijn en in de buurt van de standplaats wonen. Kunnen daar ook vinkjes voor worden gezet, dán pas volgt een sollicitatiegesprek. Tijdens de proeftijd ontdek je of bedrijf en sollicitant bij elkaar passen, of de karakters en drijfveren samengaan.’
Heroes of Work draait de wervingsprocedure om. ‘Het is een systeemverandering’, zegt Arjan. ‘Bedrijven geven aan voor welke functie ze iemand zoeken. Met een druk op de knop vinden ze kandidaten die daarbij aansluiten. Op basis van eigenschappen. Opleiding, namen en achtergronden blijven eerst nog achterwege.’
‘Heroes of Work draait de wervingsprocedure om.’
Uiterst nauwkeurige ‘keycard’
Het systeem wordt gevoed met de eigenschappen van bedrijven enerzijds en unieke medewerkers anderzijds. ‘Op basis van 21 persoonlijkheidskenmerken en 12 drijfveren maakt iedere medewerker of werkzoekende zijn eigen ‘keycard’. Zie het als een sleutel, zo’n pasje waarmee je een deur opent. Werkgevers kunnen gericht zoeken naar mensen met bepaalde eigenschappen. Past de persoon bij het bedrijf en de functie, dan past de sleutel op het slot’, zegt Jouk.
Opvallend aan het model van Heroes of Work is dat het van kandidaten slechts een minuut vraagt om hun 3 belangrijkste eigenschappen en hun 5 belangrijkste drijfveren te kiezen, maar dat alle mogelijke combinaties van eigenschappen en drijfveren maar liefst 18 miljard unieke sleutels opleveren. ‘Zó nauwkeurig is het systeem dus’, zegt Arjan.
Abonnement voor werkgevers
Met Bart Jeurnink, adviseur van Kennispoort Regio Zwolle hebben Arjan en Jouk hun businessmodel uitgedacht. Jouk: ‘We hebben ons product samen doorlopen en Bart heeft ons geholpen om onze pitch aan te scherpen. Ons model komt straks beschikbaar als abonnement voor bedrijven, als software as a service. Daarmee kunnen bedrijven dan drie dingen doen: checken hoe goed hun huidige medewerkers bij hen passen, zien of teams de juiste balans van karakters bevatten en nieuwe medewerkers zoeken.’ Bart: ‘Heroes of Work heeft een oplossing ontwikkeld voor één van de grootste remmers van economische groei, de krappe arbeidsmarkt en de juiste persoon op de juiste plek.’
Die eerste twee dingen kan het systeem nu al, het derde moet het nog ‘leren’. ‘Om bedrijven passende kandidaten te laten vinden op basis van keycards en andersom, moeten we de software verder ontwikkelen’, zegt Jouk. ‘Dat vraagt tijd, geld en energie.’ Kennispoort bracht Heroes of Work in contact met Oost NL, waar de ondernemers nu een Vroegefasefinanciering hebben aangevraagd.
Anders naar potentiële medewerkers kijken
Met Heroes of Work springen Jouk en Arjan in op de tekorten op de arbeidsmarkt, die bedrijven dwingen om anders naar potentiële medewerkers te kijken. ‘Bovendien veranderen functies ook steeds meer en sneller. Mensen zitten gemiddeld minder dan zeven jaar op dezelfde plek en de verwachting is dat die periode steeds korter wordt. Productieprocessen en diensten veranderen ook sneller, door bijvoorbeeld digitalisering. Dus bedrijven en werknemers moeten wendbaar zijn en continu blijven leren’, zegt Arjan.
‘En dan is het belangrijker dat je bij een bedrijf past dan dat je precies dat ene diploma hebt.’
Minder wervings- en transitiekosten
De basis van het concept is inmiddels beproefd tijdens pilots bij bouwbedrijven, in samenwerking met Regionaal Techniek Centrum in Hardenberg. Jouk: ‘Zij werken met mensen die nog geen vakdiploma hebben en zijn een kei in het matchen van kandidaten met bedrijven. Hun fingerspitzengefühl hebben wij kunnen onderbouwen met ons model; het klopt, het werkt! Naast de bouwsector is dit ook voor de techniek-, zorg- en energiesector interessant, want ook die kampen met personeelstekorten. Medewerkers vervolgens het vak leren, kan ‘on the job’. Onze oplossing verlaagt de wervings- en transitiekosten, voorkomt mismatches en verhoogt werktevredenheid en productiviteit.’
Tekst: Mirjam van Huet, MCM tekst