Als je innoveert, bedenk je nieuwe ideeën, producten, diensten, methoden of organisatiemodellen en gebruik je deze om iets te verbeteren of te vernieuwen. Onze adviseurs helpen ondernemers uit Regio Zwolle onafhankelijk en kosteloos bij innovatievraagstukken.
Inventor Factory, het bedrijf van de Heinose chef-kok Timo Seine, staat in de startblokken om de wereld te veroveren met een simpel, maar innovatief product: zelfsluitende spuitzakken voor in de keuken, genaamd Chef’s Matti. Gebruik van de zak spaart het milieu, voorkomt voedselverspilling en maakt het werk van keukenpersoneel makkelijker.
Timo is vijftien jaar als hij op kamers gaat in Zwolle. Hij wil werken en dan het liefst in de keuken. Hij gaat bij meerdere restaurants in de leer en volgt de koksopleiding. Zijn inzet maakt van hem een bedreven chef-kok. Maar hoeveel Timo ook houdt van zijn beroep, in de keuken heeft hij één grote ergernis: de spuitzakken voor sauzen en halfvaste producten. ‘En met mij vele andere koks’, weet Timo op basis van het marktonderzoek dat hij deed.
Gemaakt op basis van ervaring
‘Traditionele spuitzakken lekken, ze zijn na gebruik niet te sluiten en ze knoeien. Doe je de inhoud van de spuitzak in een flesje, dan kun je het wel goed bewaren en er ook prettig mee werken, bijvoorbeeld voor het decoreren van borden. Alleen, in zulke flessen blijft gemiddeld 50 gram achter, wat je dus niet gebruikt. Dat is voedselverspilling’, vertelt Timo. ‘Een spuitzak daarentegen kun je leegknijpen.’
De uitvinding van de Heinose ondernemer lijkt op het eerste gezicht simpel. Een spuitzak van doorzichtig plastic, met onderaan in de punt een aantal strips. ‘Het bijzondere aan die strips is dat ze openen als je in de zak knijpt en automatisch sluiten als die druk weer weg is. Je kunt er dus fijn mee doseren – zonder knoeien. Omdat ze uit zichzelf sluiten, blijft je product lang goed.’
Die zelfsluitende spuitmond is het innovatieve onderdeel van Timo’s product. ‘Dat die punt zichzelf sluit, is gelukt dankzij een kunststof met vormgeheugen. De striphelften veren terug en zitten dan weer tegen elkaar aan. Ze maken een naar binnen trekkende beweging, met een vacuüm als effect’, legt de chef-kok uit.
‘Een innovatieve zelfsluitende spuitmond, gemaakt van kunststof met vormgeheugen’
Van idee naar product
Met dit idee liep Timo al jaren rond. ‘Ik ben zo iemand die ideeën verzamelt en in een boekje noteert. Elke creatieve ingeving schrijf ik op. Toen ik een paar jaar geleden Bert Stegeman tegenkwam, pakte ik dat boekje erbij en liet ik hem de zelfsluitende spuitzak zien. Hij zei direct, ‘daar investeer ik in’, vanwege de eenvoud van het concept en de grote voordelen die het biedt voor het milieu en gebruiksgemak’, zegt Timo.
Chef’s Matti staat inmiddels in de startblokken, om de spuitzakken in binnen- en buitenland op de markt te brengen. ‘We zijn er klaar voor’, zegt Timo. ‘We hebben het juiste materiaal, we weten hoe we ze moeten maken, de zakken werken, koks zijn enthousiast en we hebben patent op het concept – zowel in Europa als Amerika’, zegt Timo. ‘Nu alleen nog een investeerder voor het maken van de machine waarmee we de zakken op grote schaal kunnen produceren.’ Samen met Kennispoort Regio Zwolle wil Timo op zoek naar investeerders en subsidies. Bart Jeurnink, adviseur bij Kennispoort, helpt hem hierbij. Bart: ‘Een prachtige innovatie die is ontstaan uit de overtuiging dat het beter kan in de keuken. Timo zet dit om in daden en weet hier een businessmodel van te maken.’
De investering die nodig is om de spuitzakken op de markt te krijgen, is volgens de berekeningen van Timo snel terug te verdienen. ‘In plaats van 28 spuitzakken per 4 dagen, heeft een keuken genoeg aan 1 zak. Dat is minder plastic, minder CO2-uitstoot en minder voedselverspilling. Voor een gemiddeld restaurant scheelt dat ruim 1.250 euro per jaar. Zouden alle horecabedrijven wereldwijd Chef’s Matti gebruiken, dan levert dat een CO2-besparing van 19.421.560 kilogram op.’
Meerdere afzetmarkten
Timo wil zich met Chef’s Matti allereerst richten op restaurants, maar ziet daarna ook andere afzetmarkten. ‘Ik zie ook voor me dat ze in de supermarkt komen te hangen. In plaats van flessen mayonaise en curry bijvoorbeeld. Dat bespaart ontzettend veel plastic, aangezien flessen veel dikkere wanden hebben dan de lichtgewicht spuitzakken. Ook voor keukens in de gezondheidszorg is onze spuitzak interessant. En dat ‘ie zichzelf sluit, is een enorm voordeel voor de voedselveiligheid.’
Tekst: Mirjam van Huet, MCM tekst