Digitaliseren
Innoveren
Ondernemersverhalen

Van traditionele marktkraam naar moderne handelaar

Wil jij ook aan de slag met Innoveren

Als je innoveert, bedenk je nieuwe ideeën, producten, diensten, methoden of organisatiemodellen en gebruik je deze om iets te verbeteren of te vernieuwen. Onze adviseurs helpen ondernemers uit Regio Zwolle onafhankelijk en kosteloos bij innovatievraagstukken.

Een groentewinkel, maar dan zonder vaste plek. Zo kun je Vitamientje.nl uit IJsselmuiden omschrijven. Hun groenten, fruit en kruiden bezorgen ze bij horecabedrijven, cateraars, bakkers, tankstations en kantoren. En ze verkopen op de markt: in Zwolle, Urk, Kampen en Emmeloord. Ondernemer Harmen Westerink vertelt hoe hij Vitamientje van traditionele marktkraam naar moderne handelaar transformeerde. 

De oorsprong van Vitamientje.nl ligt op de markt. Harmens opa verkocht producten vanuit zijn handkar en vader Willem Westerink begon een marktkraam. Later sloten zoons Harmen en Bertjan aan in het bedrijf. De marktkraam groeide letterlijk en figuurlijk. Meer klanten, meer producten en meer vierkante meters.  

De coronacrisis was de periode die bedrijven kon maken of breken. In het geval van Vitamientje werd het máken. Het bedrijf van broers Harmen en Bertjan moest een andere koers gaan varen. ‘We wilden natuurlijk dat onze marktkraam corona-proof was, anders moesten we dicht. Dus we creëerden extra ruimte, brede gangpaden, zelfbediening, een looprichting en een kassière aan het eind. Vergelijk het met IKEA. Het concept bleek een gouden greep. Het heeft ons door de crisis geholpen, maar we ontdekten ook andere voordelen. Onze medewerkers kregen tijd om klanten te adviseren, in plaats van dat ze al roepend – ‘een bak aardbeien 1 euro!’ van ui naar aardappel renden om alle bestellingen te verzamelen.’ 

Klantenbinding op de markt

Persoonlijke aandacht en maatwerk zijn de twee unieke eigenschappen van Vitamientje.nl, volgens Harmen. ‘Op dit moment hebben we twee- tot driehonderd producten in onze kraam van driehonderd vierkante meter. Wil iemand iets anders, dan sturen ze ons de dag voor de markt gewoon een appje. Zo’n bestelling levert ons nou niet direct winst op. Want vaak zijn het aparte dingen, zoals specifieke kruiden, die we dus apart inkopen. Maar wat het ons wél oplevert, is klantenbinding. Net als de kassière die bij het afrekenen uitgebreid een praatje maakt.’

Ook bij het bezorgen van fruit bij bedrijven, onder de naam ‘Vitamientjes op het werk’, is maatwerk het uitgangspunt. ‘Stel dat een bedrijf iedere week honderd stuks fruit wil en de ene week moeten daar tien bananen bij zitten en negentig appels en de andere week andersom, dan doen we dat. Een appje is genoeg om de bestelling aan te passen. Ook als er in vakantietijd minder fruit nodig is. En zien onze bezorgers dat er bij het brengen van nieuw fruit nog fruit van de week ervoor ligt, dan bellen we het bedrijf om te vragen of ze het aantal stuks naar beneden willen bijstellen of liever een andere samenstelling ontvangen.

Slim mogelijkheden toepassen

De innovatie van Vitamientje.nl zit ‘m dus niet in ingewikkelde processen of nooit eerder geziene producten. ‘Het zit ‘m bij ons in slim mogelijkheden toepassen. We hebben op de markt winkelkarretjes voor klanten, waarmee ze door de kraam gaan. Doordat ze de producten niet hoeven te dragen, kopen ze automatisch meer. En met onze live aspergeschiller, ananasschiller en citruspers maken we het klanten makkelijk. En we laten ze van alles proeven. We roepen dus niet meer zoals vroeger alle aanbiedingen, maar overtuigen de mensen met de smaak. Met al deze dingen bij elkaar, bereiken we het ‘action-affect’’, zegt Harmen. ‘Iemand komt voor een of twee dingen, maar koopt veel meer. Door de adviseurs van Kennispoort Regio Zwolle, die je heel goed kunnen helpen om je eigen bedrijf is kritisch te bekijken, is ons duidelijk geworden wat een mooi aanbod we hebben. En een mooie mix van vier weekmarkten, Werkfruit en levering aan allerlei soorten bedrijven. 

Ons nieuwe marktconcept bleek een gouden greep”

Kennispoort biedt hulp bij ondernemen

‘Het eerste contact met Kennispoort ging over een ICT-vraagstuk’, vervolgt Harmen zijn verhaal. We gebruiken steeds meer computers en tablets. Ons zelfgebouwde ERP-systeem, waarmee we de taakaansturing voor medewerkers en het orderpicken regelen, hebben we in de loop van de tijd steeds verder uitgebreid. We dachten, dat moet beter kunnen. Kennispoort heeft ons in contact gebracht met bedrijven die ons konden helpen én via hen konden we er een vraagstuk voor studenten van maken.’ Adviseur Bart Jeunink had ook contact met Vitamientje. ‘Ze zijn een prachtig voorbeeld van een familiebedrijf in de regio dat zijn aanbod continue aanpast aan de wensen van de huidige tijd. Hierdoor blijven ze relevant voor veranderende vraag van zowel de consument als het bedrijfsleven’, vertelt Bart.

Doordat Kennispoort het liefst bedrijven uit de regio als leveranciers inschakelt, was het aan Vitamientje.nl de eer om de producten te leveren tijdens een Kennispoort-evenement in de Grote Kerk in Zwolle. ‘Stern Partyservice en catering, ook een lokale partij, verzorgde daar het diner. Zo kwamen wij met hen in contact. We leveren nu alweer anderhalf jaar aan hen. Zij doen veel voor overheden hier in de regio en dan is het een voordeel dat de producten lokaal zijn. Wij halen het bij de tuinder, onze medewerkers orderpicken het ’s avonds en de volgende ochtend brengen we het naar de cateraar. We vertellen ook bij welke boer het vandaan komt.’ 

Weinig voedselkilometers en bewust transport

De groenten en fruit die Vitamientje.nl verkoopt, komen grotendeels uit de buurt. ‘Wij zitten in IJsselmuiden, in de Koekoekspolder. Dat is het grootste tuinbouwgebied van Overijssel. Wij doen met velen van die tuinders rechtstreeks zaken. Daarnaast halen we producten uit de Noordoostpolder en de Flevopolder. De producten maken geen lange reizen en zijn dus supervers.’

Bewust als het bedrijf zich is van het milieu, ziet het voor de toekomst een uitdaging. ‘Ons wagenpark. Of beter gezegd, de zero-emissie-zones; in het centrum van Zwolle mag je met een diesel bestel- of vrachtwagen al niet meer komen. Wij hebben daar nu nog ontheffing voor. Maar wat als het niet meer kan? Een nieuwe elektrische vrachtwagen is relatief veel te duur voor ons, want we rijden maar 10.000 kilometer per jaar, omdat we enkel korte afstanden rijden voor het inkopen van producten. In dat opzicht is langer doorrijden met een diesel duurzamer dan een nieuwe wagen laten maken’, zegt Harmen. Zoals hij ook een gouden oplossing vond voor de markt in tijden van corona, verwacht hij ook voor zijn naderende transportprobleem een oplossing te vinden: ‘in Zwolle zit een aantal grote transportbedrijven met hubs dichtbij de binnenstad. Misschien willen die onze trailer wel in de binnenstad neerzetten. Wij gaan ervan uit dat we ook daarvoor weer een oplossing vinden!’ 

Tekst: Mirjam van Huet, MCM tekst

Hey ondernemer!

Wil je net als Harmen en Bertjan digitaliseren en innoveren? Neem dan contact op met Kennispoort! Vul hier het contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.

Andere ondernemersverhalen