Als je innoveert, bedenk je nieuwe ideeën, producten, diensten, methoden of organisatiemodellen en gebruik je deze om iets te verbeteren of te vernieuwen. Onze adviseurs helpen ondernemers uit Regio Zwolle onafhankelijk en kosteloos bij innovatievraagstukken.
Wie bij House of Joy & Health in Zwolle binnenstapt, merkt het meteen: hier draait alles om rust, aandacht en kwaliteit. En dat is precies wat Carine Bouwman-Muller en haar vader George Muller voor ogen hadden toen ze zestien jaar geleden hun krachten bundelden in dit familiebedrijf.
Joy & Health begon in 2009, toen George de nieuwbouw van zijn tandartspraktijk in Zwartsluis uitbreidde met een schoonheidsinstituut. ‘Ik vroeg Carine, gespecialiseerd allround schoonheidsspecialiste, om het samen te doen.’ Carine was meteen enthousiast. ‘Maar ik had ook tijd nodig om erover na te denken’, vult ze aan. ‘Is dit ook voor de lange termijn een goed plan? Past dit binnen de route die ik zelf wil afleggen? En wat betekent het voor de familieverhoudingen? Ik heb het voorstel besproken met ondernemers in mijn netwerk, en met mijn man, zus en twee jongere broers. Ik vond het belangrijk dat zij het ook zagen zitten. Uiteindelijk wist ik vrij snel dat dit concept en onze samenwerking iets gaafs zouden zijn.’ Carine en George sparren nog steeds geregeld met andere ondernemers, bijvoorbeeld binnen het programma Family Next van Kennispoort Regio Zwolle.
‘Ik wist dat dit concept en de samenwerking met mijn vader gaaf zouden worden.’
Breed concept
Drie jaar geleden verkocht George zijn tandartspraktijk. Sindsdien runnen ze House of Joy & Health vanuit een monumentale stadsvilla in Zwolle. De focus ligt op behandelingen voor huidverbetering, de verkoop van beautyproducten en het geven van masterclasses en trainingen voor (beauty-)ondernemers. De taken zijn vanaf het begin duidelijk verdeeld: Carine brengt de vakinhoudelijke expertise in, heeft de dagelijkse leiding en voert de behandelingen uit. George houdt zich bezig met strategie, personeelsbeleid en samenwerking met andere ondernemers en partijen. Die rolverdeling zorgt voor een gestroomlijnde bedrijfsvoering. Carine: ‘Wij hebben bewust gekozen voor een pand in een mooie omgeving, een fijne lounge met boutique hotel-sfeer en samenwerkingen met andere partners en events.’ Die combinatie loont: onlangs werd House of Joy & Health bekroond met de Beauty Award. ‘De Michelinster voor deze branche’, verduidelijkt Carine.

Samen grootse dingen doen
Samenwerking vormt de rode draad in hun ondernemerschap. ‘Wij zijn een kleine onderneming, maar veel kleine ondernemers sámen kunnen grootse dingen doen’, zegt George. ‘Binnenkort houden wij een event samen met een juwelier en een lingeriezaak. En we werken samen met bijvoorbeeld restaurant L’église en hotel Pillows in Zwolle. Partijen in dezelfde markt, maar in een andere discipline. We versterken elkaar.’ Het motto op de website van Joy & Health is niet voor niets: ‘If you want to go fast, go alone. If you want to go far, go together’.
Inspiratie van andere ondernemers
Carine en George zoeken actief contact met andere ondernemers om ervaringen uit te wisselen, bijvoorbeeld via Kennispoort Regio Zwolle. Carine: ‘Als ondernemers begrijp je elkaars gedrevenheid én elkaars uitdagingen. Bijvoorbeeld over de flows binnen je bedrijf: de ene keer gaat het enorm goed, de andere keer wat minder. En over personeel, de motor van je bedrijf. Dat is voor iedere ondernemer herkenbaar. Of je nou een houtzagerij, een begrafenisonderneming of een fietsproducent bent. Het inspireert om met elkaar te praten.’
‘Onlangs bezochten we tijdens een bijeenkomst vanuit het programma Family Next Nijland Cycling’, vertelt George. ‘Superinteressant om te horen hoe zo’n familiebedrijf is overgegaan van opa en vader op (klein)zoons. En inspirerend om te merken dat familiebedrijven hun gedeelde cultuur en gedeelde normen en waarden meenemen in hun bedrijfsvoering. Het nakomen van afspraken is zo’n essentiële waarde die je iedere keer terugziet. Als iets niet op de ene manier kan, probeer je het op een andere manier.’ George vindt het hebben van diverse generaties in een bedrijf een pluspunt. ‘Carine brengt nieuwe inzichten in, bijvoorbeeld bij behandelingen. Als je elkaar die ruimte geeft, is het generatieverschil een kracht.’

Onderdeel van het avontuur
Het bedrijfsbezoek bij Nijland Cycling was een onderdeel van Family Next, een programma van de provincie Overijssel voor familiebedrijven waarvan er bovengemiddeld veel zijn in Overijssel. Family Next ondersteunt deze familiebedrijven in Overijssel om hen te versterken en te behouden. Kennispoort is een van de uitvoeringspartners van dit programma en is dus nauw betrokken. Carine en George meldden zich ook aan voor Family Next en zijn onlangs gekoppeld aan mentor Johan van Marle, de ondernemer achter Uitgekookt in IJsselmuiden. ‘Johan is strategisch sterk en heeft zijn bedrijf landelijk op de kaart gezet. We verwachten veel te leren van zijn ervaringen’, zegt Carine, die groots durft te dromen. ‘Als ondernemer sta ik altijd open voor kansen. Stel dat een buitenlandse partij interesse heeft in ons concept en we zouden het ook over de grens kunnen uitrollen, dan zou ik daar zeker voor openstaan.’
Ook nemen ze deel aan de Leren-met-elkaar-kring van Hogeschool Windesheim, waarin familiebedrijven praktijkervaringen delen. Bijvoorbeeld over bedrijfsopvolging, hoewel dat onderwerp bij House of Joy & Health nog niet speelt. George: ‘Ik ben vijfenzestig, dus op enig moment ga ik minder tijd aan de zaak besteden, maar niet zolang het nog zo leuk is als nu.’ Carine: ‘We zijn in die zin ook wat onbevangen de trajecten van Family Next en de Leren-met-elkaar-kring ingegaan. We hoeven nu nog niet alles helder te hebben; de toekomst mag onderdeel zijn van het avontuur. Ons laten inspireren door andere familiebedrijven is sowieso waardevol.’
Tekst: Mirjam van Huet, MCM tekst