Kansen met data café: ontdek de kracht van data
Op dinsdag 10 december 2024 vertelt Jeroen Horst van Leeuwtechniek, tijdens het…
Suplacon is gespecialiseerd in de toelevering van plaatwerkproducten. Het bedrijf richt zich met name op het produceren van halffabricaten en compleet samengestelde producten. Denk aan frames en behuizingen voor machinebouwers. Ook verzorgt Suplacon uit Emmeloord de oppervlaktebehandelingen, die extern worden uitgevoerd, zodat klanten altijd een kant-en-klaar eindproduct ontvangen. Met een team van ongeveer 100 medewerkers levert Suplacon wekelijks meer dan 1000 verschillende producten aan ruim 300 klanten verspreid over heel Nederland. In deze case is Gerard van de Guchte, account director Suplacon, aan het woord.
Suplacon richt zich steeds meer op afnemers in de hightech industrie, waar bedrijven hoogwaardige en technologische producten ontwikkelen en produceren. “Doordat een belangrijk deel van onze omzet afkomstig is uit de hightech sector en naar verwachting alleen maar toeneemt, vereist dit een aangepaste werkwijze. Wij maken bijvoorbeeld behuizingen voor oogziekenhuizen, die belangrijk zijn voor oogchirurgie. Deze modules bevinden zich in operatiekamers en bevatten camera’s en apparatuur waarmee oogoperaties worden uitgevoerd. Dit legt niet alleen hoge eisen op aan de maatvoering en de oppervlaktegesteldheid, maar ook aan onze medewerkers. Zij moeten ervoor zorgen dat elk product hetzelfde is en niet afwijkt.
Het streven is om als hoogwaardige producent van plaatwerk, een cruciale leverancier te worden voor ‘kritische’ machinebouwers in de hightech sector. Aan mij de taak om de komende jaren de productie en het bedrijfsbureau te organiseren. Hiermee kunnen we Suplacon vernieuwen. Dit proces moet niet alleen om aan hoge eisen van onze hightech klanten te voldoen, maar biedt ook waardevolle leermomenten voor onze organisatie”, vertelt Gerard.
Ondanks de ontwikkelingen die Suplacon doorvoerde binnen het digitaliseren van het bedrijf, besloot Gerard het EDIH (Europese Digitale Innovatie Hubs)-assessment af te nemen om tot nieuwe inzichten te komen. Samen met Ilona Koomen, innovatieadviseur en Martijn Drost, adviseur vernieuwend ondernemen en internationalisering bij Kennispoort Regio Zwolle, doorliep Gerard de negen transformatiegebieden.
‘We lopen voorop op het gebied van digitalisering. Toch waren we nieuwsgierig waarin we konden verbeteren en waar onze blinde vlekken liggen. Ook wilden we ons enthousiasme rondom digitalisering verder stimuleren. Vanuit het EDIH-assessment van BOOST Smart Industry kregen we een uitgebreide scan,’ geeft Gerard enthousiast aan.
Suplacon werkt veel digitaal. De productie is, op de lasplekken na, volledig gedigitaliseerd. Alle benodigde informatie rondom een order is digitaal beschikbaar. Op vrijwel alle werkplekken zitten monitoren. Bovendien werken alle medewerkers zonder vaste werkplek met tablets in plaats van een computer. Het bedrijf maakt gebruik van een Enterprise Resource Planning (ERP)-pakket. De programma’s op de tablets ontwikkelde Suplacon zelf om medewerkers te ondersteunen en op elk moment informatie beschikbaar te hebben.
De keuze om deze software intern te ontwikkelen komt voort uit eenvoudige redenen: bestaande pakketten waren te beperkt in hun mogelijkheden en leverden niet de gewenste efficiëntie op de werkvloer. Een interessante bijwerking van het zelf ontwikkelen van maatwerkoplossingen is dat het de creativiteit van de medewerkers stimuleert. Ze zien wat er allemaal mogelijk is, ervaren direct het resultaat en dragen nu zelf oplossingen aan voor andere vraagstukken. Het nauw betrekken van ICT bij de productiemedewerkers draagt bij aan innovatie en motivatie binnen het bedrijf.
‘Voorafgaand aan het assessment was de verwachting ‘even een vragenlijstje invullen’. De werkelijkheid bleek anders te zijn. Tijdens het assessment voerden we een serieus vraaggesprek met Ilona en Martijn. Het was interessant om te ontdekken dat ons ambitieniveau niet ver verwijderd is van ons huidige niveau. Het blijkt maar een stap verder te zijn’, vertelt Gerard.
Gerard: ‘Uit het assessment kwamen drie punten naar voren waarmee we verder aan de slag konden: het verminderen van het onderhanden werken, het verbeteren van de scholing van medewerkers en het verbeteren en voorspelbaar maken van de detailplanning.’
Het streven is om de productie op de werkvloer te verminderen door een verbeterde afstemming tussen machinegroepen. Dit resulteert in minder onduidelijkheid, meer overzicht en minder discussie op de werkvloer. Voor dit project werkt Suplacon samen met een student van de Rijksuniversiteit Groningen en Dr. Martin Land, een expert in industriële planning en control concepten.
Met het oog op de hightech klanten, vindt Suplacon de scholing van medewerkers belangrijk. De focus ligt op het dichterbij brengen van normen, standaarden en verwachtingen bij medewerkers en het beschikbaar maken van kennis en informatie. Er is een samenwerking gestart met Regionale Opleidingen Centra (ROC’s) en andere bedrijven in de regio om breed in kaart te brengen hoe medewerkers op alle niveaus kunnen worden opgeleid. Dit omvat onder andere de rol van HR, de directie en teamleiders. Bovendien overleggen zij met externe experts en betrekken ze eigen medewerkers bij het proces om van elkaar te leren.
Suplacon wil beter voorspellen wanneer een product op een machine wordt verwerkt. Hierdoor kan het bedrijf klanten automatisch informeren over eventuele leveringsproblemen. Het doel is om deze communicatie met klanten en toeleveranciers te automatiseren, zodat informatie over levertijden direct beschikbaar is. Hoewel dit nog een onderzoeksfase is, krijgt het project versterking van studenten.
Gerard heeft het BOOST Smart Industry assessment als zeer positief ervaren. Het assessment overtrof de verwachtingen door de diepgang van het assessment. De scan was uitgebreid en werd goed uitgevoerd door professionals die bekend zijn met de markt en de uitdagingen. “Dankzij de expertise van Ilona en Martijn konden we een goed beeld schetsen van de positie van Suplacon, ook in vergelijking met andere bedrijven. Dit stelde ons in staat om een stap verder te kijken en nieuwe inzichten op te doen.”
‘Een cruciale stap in het digitaliseringsproces is het aanstellen van een manager binnen het bedrijf die dit proces met aandacht volgt. Deze persoon dient als aanjager, omdat grote veranderingen niet vanzelf gaan. Verandermanagement is een onmisbaar aspect. Het is noodzakelijk om een manager te hebben die medewerkers enthousiast maakt. Daarnaast is het belangrijk om stappen te zetten wanneer veranderingen nodig zijn. In ons geval ondervonden we weerstand tegen digitalisering, daarom is het aan te raden om bij voorkeur iemand vanuit de directie aan te stellen. Deze persoon moet niet alleen het project accepteren, maar zich er ook intern hard voor maken’, vertelt Gerard.
Gerard vervolgt: ‘Een effectieve aanpak is om te beginnen met de mensen die enthousiast zijn over de verandering. Neem kleine, haalbare stappen om de acceptatie van digitalisering te vergemakkelijken. Begrijp dat digitalisering niet alleen een technologische verandering is, maar ook een verschuiving in de bedrijfscultuur. Stimuleer een omgeving waarin we innovatie aanmoedigen en waar we medewerkers enthousiast maken om bij te dragen aan het succes van het digitaliseringsproces.’
Heb je net als Gerard interesse in een EDIH-assessment? Neem dan contact op met Kennispoort! Vul hier het contactformulier in, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
dinsdag 10 december 2024
Tijdstip: 16.15 - 18.00 uur
Op dinsdag 10 december 2024 vertelt Jeroen Horst van Leeuwtechniek, tijdens het…
donderdag 6 februari 2025
Tijdstip: 15.30 - 19.30 uur
Graag nodigen we je uit voor het Kennispoort Regio Zwolle Café op…
dinsdag 11 februari
Tijdstip: 14.30 - 18.00 uur
Cybercriminelen liggen op de loer. Bedrijven zijn een steeds interessanter doelwit voor…
Een echt familiebedrijf. Opgericht in 1990 door vader en opa en overgenomen…
Elk jaar ontvangt de winnaar van de Innovatieprijs van Regio Zwolle een…
Van het inkopen van de boomstam, het ontwerpproces, het maken van de…
Wil jij ook zakendoen in Scandinavië? Veel ondernemers zien kansen in internationaal…
Om beter aan te sluiten bij de huidige energievraagstukken, start EFRO Oost…
Op maandag 4 november 2024 was de bijeenkomst Food, digitalisering en AI…