Nu internet een steeds grotere rol speelt in de retailbranche, is het als kledingwinkel lastig om je te onderscheiden. Daarom besluit Zwollenaar Karsten Storms in 2019 om Thuisgekleed.nl te introduceren, een totaalconcept waarin hij zijn fysieke kledingwinkel met een webshop én een thuiskleedservice combineert. ‘Dankzij de hulp van Kennispoort kan ik mijn idee concreet vormgeven.’

Het is 2017 als Karsten Storms kledingwinkel SUD na een gedeeld eigenaarschap geheel overneemt van zijn ouders. Op dat moment werkt hij, op een paar uitstapjes na, al negen jaar in de retailwereld. Daardoor kent hij het klappen van de zweep. ‘Ik zie al jaren hoe internet onze branche compleet verandert en als winkelier moet je hierin meegaan. Omdat vooral oudere retailers de deuren sluiten, wordt het aantal kledingwinkels voor senioren steeds minder. Daar wil ik met Thuisgekleed.nl op inspringen.’

Karsten Storm in zijn winkel SUD in Zwolle

Ouderwetse service in een nieuw jasje

Met Thuisgekleed.nl richt Karsten zich op modieuze senioren en/of mensen met een beperking, waarbij hij ouderwetse service in een vernieuwend jasje biedt. Karsten: ‘Onze klanten kunnen allereerst gewoon een bezoek brengen aan onze fysieke winkel. Ze hebben ook de optie om hun kleding uit te kiezen in onze webshop. En voor senioren of mensen met een beperking die om welke reden dan ook niet naar de winkel willen of kunnen komen, hebben we een unieke thuiskleedservice ontwikkeld. Deze service houdt in dat we onze kleding naar de klanten toe brengen, zodat ze rustig thuis kunnen passen en toch ook de service en het kledingadvies van een kledingwinkel ervaren. We hebben zelfs een specialist vanuit de zorg in dienst die mensen met een beperking kan helpen bij het aan- en uitkleden.’

Toegevoegde waarde

Juist door de wisselwerking tussen de drie onderdelen biedt Thuisgekleed.nl een toegevoegde waarde voor de doelgroep, zo verwacht Karsten. ‘Deze aanpak past bij mijn visie dat retail draait om het centraal stellen van de klant. In de zomer van 2018 zitten mijn vrouw en ik op een terrasje als we de naam Thuisgekleed.nl bedenken en ons idee op een kladpapiertje uitwerken. Natuurlijk willen we het concept zo snel mogelijk doorontwikkelen en daarom komt de e-mailnieuwsbrief van Kennispoort eind 2018 als geroepen.’

Er echt voor gaan

In dat mailtje besteedt Kennispoort aandacht aan De Startversneller, een initiatief waarbij je als ondernemer hulp krijgt bij een succesvolle start van je bedrijf. Karsten: ‘Je volgt een persoonlijk coachtraject, een opleidingstraject en een intervisieprogramma. Tijdens diverse bijeenkomsten met collega-ondernemers leer je hoe je de doelstellingen voor je bedrijf kunt realiseren. Dat lijkt me best interessant en daarom neem ik contact op met Kennispoort.

Niet lang daarna zit ik om de tafel met mkb-adviseur Bart Jeurnink. Hij meldt me aan voor De Startversneller en wijst me in datzelfde gesprek ook op De Jonge Bedrijfsopvolgersregeling voor familiebedrijven in Overijssel. Via deze regeling kan ik een subsidie aanvragen om onze huidige kledingwinkel en Thuisgekleed.nl toekomstbestendig te maken. Ik wil onder andere een webshop laten bouwen, een bedrijfswagen kopen en de winkel rolstoelproof maken. Als blijkt dat we deze subsidie inderdaad krijgen, besluiten mijn vrouw en ik er echt voor te gaan.’

Investeerder zorgt voor stroomversnelling

Voor Karsten en zijn vrouw is de subsidie mooi meegenomen. Maar ze zullen zelf ook een aanzienlijk bedrag bij moeten dragen aan de webshop, de verbouwing en de bedrijfswagen. En zo groot is het beschikbare budget op dat moment niet. Daarom is Karsten blij als Kennispoort hem in september 2019 uitnodigt voor de Regio Zwolle Regatta. Bij dit zeilevenement kunnen overheden, onderwijsinstellingen en ondernemers met elkaar in contact komen. ‘Die middag kom ik in gesprek met Jan Groen, een investeerder met focus op sociale projecten. Ik vertel hem over Thuisgekleed.nl, er is een klik en in januari 2020 komt hij als investeerder aan boord bij Thuisgekleed.nl. Dat zorgt voor een echte stroomversnelling.’

Verdere digitale stappen

In februari 2020 wordt de winkel verbouwd en schaft Karsten een bedrijfswagen aan. In dezelfde maand is de webshop klaar en kan daadwerkelijk gestart worden met Thuisgekleed.nl. Karsten: ‘Nu ben ik ineens eigenaar van twee bedrijven; kledingwinkel SUD en Thuisgekleed.nl. Natuurlijk is er een overlap. In onze fysieke winkel hangt ook kleding van Thuisgekleed.nl. En op de webshop van Thuisgekleed.nl staat ook de kleding van SUD. Zo versterken beide ondernemingen elkaar.’ Nu wil Karsten graag verdere stappen zetten op het gebied van digitalisering. Daarom komt het belletje van Bart Jeurnink eind oktober op het juiste moment. ‘Hij belde me in verband met de lancering van Family Next.’

Digitaal platform opzetten

Family Next is een programma waarbij familiebedrijven worden geholpen met digitalisering, duurzaamheid en opvolging.

Karsten: ‘Mede dankzij Family Next ben ik inmiddels in contact gekomen met Arend-Jan Horst, eigenaar van AKROH in Zwolle. Samen kijken we naar de mogelijkheden voor een digitaal platform, waarbij leveranciers en winkels zich kunnen aansluiten die zich net als wij richten op senioren en mensen met een handicap. Op die manier kunnen we samen namelijk meer mensen uit onze doelgroep bereiken en helpen.’

Sneller je doel bereiken

Inmiddels is het anderhalf jaar geleden dat Karsten contact opnam met Kennispoort Regio Zwolle en in die tijd is er veel bereikt. Karsten: ‘Als ondernemer heb je een doel dat je zo snel mogelijk wilt bereiken. Daarvoor heb je echter wel kennis, inzicht en financiële middelen nodig. Daarom is het goed dat Kennispoort met me meedenkt, mogelijkheden en opties laat zien en mij zo helpt mijn doelen sneller te realiseren.’

Tekst en fotografie: Theo Smits

Evenementen, cases en nieuws

We nemen graag contact met je op

Laat hieronder je gegevens achter en wij bellen je terug

  • Velden met een * zijn verplicht om in te vullen.