Kansen met data café: ontdek de kracht van data
Op dinsdag 10 december 2024 vertelt Jeroen Horst van Leeuwtechniek, tijdens het…
Het is oktober 2019 als startups Klaas Kooiker en Derrick Timmerman de digitale deuren van hun eigen webshop openen. Onder de naam XIIMLN (uitgesproken als Twelve Million) verkopen zij modieuze sjaals en mutsen die op een duurzame en circulaire wijze worden geproduceerd. En dat trekt de aandacht van Rogier Eenkhoorn, innovatieadviseur bij Kennispoort Regio Zwolle. Hij spreekt met beide mannen af om te ontdekken of Kennispoort op circulair gebied iets voor het bedrijf kan betekenen. Het blijft niet bij dat ene gesprek. ‘Kennispoort biedt ons als startende ondernemers nuttige kennis én kennissen.’
Hoe onderscheid je je als startend kledingmerk in een wereld waar jaarlijks meer dan 100 miljard kledingstukken voor een habbekrats worden gefabriceerd en verkocht? En hoe zorg je ervoor dat je onderaan de streep winst overhoudt? Vrienden Klaas Kooiker uit Meppel en Derrick Timmerman uit Staphorst denken het antwoord op deze vragen te hebben gevonden. Derrick: ‘Het idee voor Twelve Million ontstaat eind 2018, als Klaas en ik bij een bevriende ondernemer uit de breiwereld een biertje drinken. In eerste instantie willen we gewoon mooie en kwalitatief goede producten gaan produceren en verkopen. Maar als deze vriend ons die avond vertelt over nieuwe mogelijkheden om duurzame producten te maken van hergebruikte materialen, zien wij een gat in de markt. Want hergebruik en circulariteit sluiten perfect aan op het internationale streven naar duurzaamheid.’
Beide heren besluiten zich in eerste instantie te focussen op de productie en verkoop van duurzame sjaals. De “denimlijn” bestaat voor ruim 80 procent uit gerecyclede spijkerbroeken en de “petwool-lijn” voor 33 procent uit plastic afval. Er wordt een webshop gebouwd en natuurlijk moet er een geschikte naam komen. Klaas: ‘Twelve Million staat voor de eerste doelstelling van ons bedrijf. We willen 12 miljoen spijkerbroeken en petflessen in onze kleding verwerken en daar 12 miljoen mensen blij mee maken. In oktober 2019 gaat onze webshop online, maar eerlijk gezegd loopt het niet meteen storm. Dat komt denk ik ook omdat we ervan uitgingen dat de bezoekers vanzelf naar onze webshop zouden komen. Dat viel tegen. Desondanks worden we wel gebeld door Rogier Eenkhoorn van Kennispoort Regio Zwolle.’
Klaas en Derrick willen het niet mooier maken dan het is. Voordat Rogier hen belt, hebben de heren nog nooit van Kennispoort gehoord. Daarom stelt Rogier voor om eens bij hen langs te komen, zodat beide partijen elkaar kunnen leren kennen. Derrick: ‘Dat resulteert meteen in een onderhoudend gesprek van enkele uren. Wij vertellen over ons bedrijf en onze plannen en Rogier vertelt ons over het doel van Kennispoort, zijn rol als innovatieadviseur en eventuele mogelijkheden om samen verdere stappen te zetten op het gebied van circulariteit.’ Klaas: ‘Tijdens dat gesprek wordt ook duidelijk dat wij ons ondernemingsplan niet tot in detail hebben uitgewerkt. Daarom raadt Rogier ons aan om een Business Model Canvas op te stellen.’
Door gestructureerde vragen te stellen, helpt het Business Model Canvas ondernemers om een nieuw businessmodel te ontwikkelen, of een bestaand businessmodel te vernieuwen, te versterken of uit te breiden. Derrick: ‘Wie zijn onze klanten? Wat is hun behoefte? Waarom zou een klant bij ons komen? Wat zijn de sterke punten van ons bedrijf? Waar willen we de komende jaren naartoe? Hoe zorgen we ervoor dat we geld verdienen? En hoe zetten we diverse onlinekanalen in om onze producten te presenteren? Het beantwoorden van dergelijke vragen werkt in ons geval als een echte eyeopener. We worden gedwongen om over alle aspecten binnen het ondernemerschap na te denken.’ Klaas: ‘Samen met Rogier stellen we een businessplan voor de komende jaren op. Dat plan kunnen we telkens raadplegen. En is een doelstelling gerealiseerd, dan kunnen we ons businessplan weer aanscherpen. Het vormt een dynamische richtlijn bij elke stap die we met onze onderneming willen zetten.’
Nadat Klaas en Derrick hun businessplan hebben aangescherpt, stelt Rogier voor om beide heren in contact te brengen met diverse onderwijsinstellingen in de regio, zodat Twelve Million een professionaliseringsslag kan doorvoeren. Derrick: ‘Inmiddels hebben studenten van het Cibap meegedacht over manieren waarop we onze webshop kunnen verbeteren. Een groepje hbo-studenten Commerciële Economie van hogeschool Windesheim onderzoekt als innovatieproject of het naast onze sjaals haalbaar is om duurzame truien te produceren. En een andere groep studenten van Windesheim kijkt vanuit het project Movedigi hoe we er via de inzet van digitale toepassingen voor kunnen zorgen dat onze webshop beter vindbaar wordt. Daar kunnen we echt veel aan hebben, ook omdat we komend jaar Scandinavië, Oostenrijk, Zwitserland en Duitsland willen gaan veroveren.’
Nu het businessplan is aangescherpt en de contacten met onderwijsinstellingen zijn gelegd, vindt Rogier het tijd om Klaas en Derrick te wijzen op het bestaan van diverse ondernemerssubsidies en ondernemersvouchers. Klaas: ‘Als startups zijn wij bepaald geen doorgewinterde ondernemers en dus weten we niets van beschikbare subsidies en vouchers. Daarom is het super dat Rogier ons bijvoorbeeld wijst op Ik Ben Drents Ondernemer (IBDO), een initiatief van de provincie Drenthe waarbij ondernemers de mogelijkheid krijgen om een kennisleverancier in te huren. Via Rogier komen we in contact met een IBDO-medewerker en inmiddels hebben we een aanvraag voor deze voucher ingediend. Hoewel de aanvraag nog niet is gehonoreerd, ligt er een samenwerking met een pr-bureau in het verschiet om impactvolle relaties en kennis binnen het vakgebied textiel en fashion op te bouwen rondom de thema’s circulariteit, duurzaamheid en exclusiviteit. Ook hierbij heeft Rogier gezorgd voor de gewenste “boost”.’
Maar wanneer zijn beide heren eigenlijk écht tevreden? Derrick: ‘Het zou mooi zijn als we komend jaar een stabiele verkoop weten te realiseren en enkele nieuwe kleuren sjaals en mutsen aan ons assortiment kunnen toevoegen. Daarnaast wil Rogier ons in contact brengen met een ondernemer in Emmen die zelf materialen voor kleding recyclet. Wie weet leidt dat tot een mooie samenwerking in de nabije toekomst.’ Klaas: ‘Daarnaast vertelde Rogier ons onlangs over de mogelijkheden rondom reshoring, waarbij we subsidie kunnen krijgen om onze machines uit het buitenland terug te halen, zodat we onze kleding in Nederland kunnen gaan produceren. Naast alle steun van Kennispoort zou dat een prachtige toegevoegde waarde zijn voor het kledingmerk Twelve Million.’
Tekst en fotografie: Theo Smits
dinsdag 10 december 2024
Tijdstip: 16.15 - 18.00 uur
Op dinsdag 10 december 2024 vertelt Jeroen Horst van Leeuwtechniek, tijdens het…
donderdag 6 februari 2025
Tijdstip: 15.30 - 19.30 uur
Graag nodigen we je uit voor het Kennispoort Regio Zwolle Café op…
dinsdag 11 februari
Tijdstip: 14.30 - 18.00 uur
Cybercriminelen liggen op de loer. Bedrijven zijn een steeds interessanter doelwit voor…
Een echt familiebedrijf. Opgericht in 1990 door vader en opa en overgenomen…
Elk jaar ontvangt de winnaar van de Innovatieprijs van Regio Zwolle een…
Van het inkopen van de boomstam, het ontwerpproces, het maken van de…
Wil jij ook zakendoen in Scandinavië? Veel ondernemers zien kansen in internationaal…
Om beter aan te sluiten bij de huidige energievraagstukken, start EFRO Oost…
Op maandag 4 november 2024 was de bijeenkomst Food, digitalisering en AI…